Key account manager, innymi słowy przedstawiciel ds. kluczowych klientów to stanowisko pracy, które ma wiele odpowiedników na współczesnym rynku pracy. Pokrewnymi zawodami są handlowiec, specjalista ds. sprzedaży, doradca techniczno-handlowy czy przedstawiciel handlowy. Osoby ubiegające się o pracę na stanowisku KAM powinny charakteryzować się wykształceniem wyższym na kierunku ekonomii, finansów lub zarządzania.
Przykładowymi, potencjalnymi pracodawcami dla key account managera, key account manager Poznań, są firmy oferujące usługi (np. doradcze, outsourcingowe i serwisowe) oraz firmy oferujące sprzedaż towarów (np. branża spożywcza, FMCG, branża IT czy elektroniczna). Stanowisko pracy KAM dotyczy sprzedaży odbywającej się w sposób bezpośredni i w większości przypadków odbywa się w systemie sprzedaży B2B. Od kandydatów wymaga się znajomości technik negocjacji i budowania ofert, umiejętności analizy potrzeb klienta, umiejętności budowania relacji z klientami, wiedzy na temat marketingu i znajomości działań konkurencji.
Praca KAM w znacznej części polega na rozwoju i pielęgnacji już istniejących relacji biznesowych oraz w obsłudze pozyskanych klientów. Mniejszą wagę przykłada się do pozyskiwania nowych klientów i budowania większej bazy parterów biznesowych. Osoby pracujące na tym stanowisku powinny posiadać duże doświadczenie w sprzedaży oraz przejść szkolenia z zakresu technik sprzedażowych.