Key Account Manager to stanowisko specjalistyczne. W zależności od specyfiki i charakteru firmy, kierownik ds. klientów strategicznych zajmuje się zarządzaniem projektami i procesami lub zespołem ludzi. W branży FMCG czy sektorze ubezpieczeń Key Account Manager koordynuje pracę podległych mu handlowców. Mimo różnych formuł praca kierownika ds. kluczowych klientów koncentruje się na aktywnym budowaniu sieci sprzedaży, utrzymaniu i rozwoju relacji partnerskich z kluczowymi korporacyjnymi klientami firmy.
Pracodawcy aktywnie poszukują Key Account Managerów, czego przejawem jest duża liczba ofert pracy na rynku. Kandydat aspirujący na stanowisko kierownika ds. kluczowych klientów powinien posiadać wykształcenie wyższe techniczne lub posiadać dyplom uczelni o kierunku ekonomicznym. Dodatkowymi istotnymi aspektami są ukończone studia podyplomowe lub MBA. Większość pracodawców oczekuje bardzo dobrej znajomości języka angielskiego oraz biegłej obsługi komputera. Niezwykle istotnym jest doświadczenie w sprzedaży ( 2-3 letnie, najlepiej w obrębie danej branży).
Od kandydata na stanowisko Key Account Managera oczekuje się także znajomości technik sprzedaży, umiejętności i wiedzy z zakresu negocjacji, prezentacji, analitycznego umysłu i zdolności pracy w zespole oraz zarządzania nim. W zawodnie kierownika ds. kluczowych klientów bardzo istotnymi predyspozycjami są: zdolności i zacięcie przywódcze, komunikatywność, inicjatywa i konsekwencja w działaniu, samodzielność i odpowiedzialność, ukierunkowanie na realizację celu. Posiadanie ww. cech umożliwi Key Account Managerowi efektywne wykonywanie swojej pracy.